19 okt Feedback methodes
Feedback methodes
Er zijn veel verschillende manieren van feedback geven aan collega’s. Iets teruggeven aan iemand anders is goed. Hierdoor kan hij of zij groeien en beter worden. De manier waarop is wel cruciaal. Om deze reden spreek ik zelf liever over feedforward of de sandwich methode. Waarom? Ons brein kan hier beter mee omgaan. In de praktijk blijkt het voor veel mensen moeilijk te zijn om daadwerkelijk iemand aan te spreken op gedrag. Allereerst vertel ik je graag meer over ons brein. Daarna geef ik een toelichting op beide methodes zodat je weet hoe je het in de praktijk kan toepassen.
Hoe gaat ons brein om met feedback?
Ons brein reageert over het algemeen negatief op feedback. Dat heeft te maken met de dominantie van ons limbische systeem, het meest primitieve deel van ons brein. Dit deel van je brein wil zo min mogelijk angst en zoveel mogelijk genot ervaren. Bij gevaar of bedreiging reageert je brein direct door stresshormonen te produceren die je minder alert en actief maken. Dat kan dus ook zo zijn als je negatieve feedback krijgt. Die hormonen hebben invloed op je gedrag: ze maken je minder efficiënt, waardoor je je minder goed kunt concentreren en slecht(er) nieuwe informatie tot je kunt nemen. George Kohlrieser, klinisch psycholoog en professor aan de IMD Business School verwoordde het als volgt: “De centrale gedachte is dat mensen een veilige basis nodig hebben om de defensieve natuur van ons brein uit te schakelen zodat we ons niet laten leiden door angsten en bedreigingen, maar ons laten inspireren door kansen en mogelijkheden.” Oké, en wat betekent dit dan concreet?
Positieve feedback geven
Wil je dat anderen iets met jouw punten doen? Geef dan positieve feedback. We praten dan niet over het verleden, iets dat al geweest is en dat iemand nu niet meer kan veranderen. We praten over de toekomst, een moment dat nog gaat komen waarin iemand een kans krijgt het gedrag wel te laten zien. Er zijn verschillende positieve feedback methodes waarover ik jou meer wil vertellen.
Feedforward methode
Deze methode werkt goed wanneer je de ander iets wil vertellen over zijn/haar gedrag. De volgende manier is een mooi voorbeeld hiervan:
- Ben concreet over het gedrag wat je ziet: “ik zie dat je mij nog geen antwoord hebt gegeven op een aantal vragen die ik jou gesteld heb terwijl we hebben afgesproken dat jij mij dit voor vandaag 12:00 uur zou laten weten.”
- Check of (bijvoorbeeld jouw collega) dit herkent.
- Gebruik de Feed Forward methode; praat over wat je wel wil zien: “In het vervolg wil ik graag dat je aangeeft welke vragen je wel op tijd kan beantwoorden zodat ik hiervan tijdig op de hoogte ben en ik mijn klant ook op tijd een antwoord kan geven. Ik heb liever dat we dingen afspreken die wel lukken. Zoals het nu gaat is dat voor mij geen fijne manier en daarom wil ik jou vragen wat wel haalbaar is?
- Kijk of/en hoe je de ander kan helpen om tot gedragsverandering te komen. “Wat is er voor jou nodig om je wel aan de afspraken te kunnen houden?”
Focus je dus op de toekomst en op het gedrag dat je (bijvoorbeeld van je collega) wel wil zien. Op deze manier heb je een grotere kans dat het in de toekomst wel lukt. Hoe vaker je deze feedforward methode in de praktijk toepast hoe makkelijker het wordt.
Sandwich methode
De sandwich methode is een goede methode om mensen iets te vertellen over bepaalde prestaties of resultaten die ze hebben geleverd. De sandwich methode ziet er als volgt uit, zie het voor je als een sandwich:
- De bovenkant van het broodje: je geeft aan wat de persoon goed heeft gedaan. Hierdoor begin je positief. “Je hebt op een hele enthousiaste manier deze presentatie gegeven. Ik merk dat je veel kennis hierover bezit.”
- De burger: je geeft hier aan wat de persoon de volgende keer beter kan doen. Let op, het is van belang dat dit toekomstgericht is en de toelichting bestaat uit specifiek, concreet gedrag: “In een volgende presentatie zou je nog meer praktische voorbeelden kunnen noemen waardoor het voor onze klanten nog makkelijker wordt dit in de praktijk daadwerkelijk toe te passen”
- De onderkant van het broodje: je geeft over het algemeen een positieve samenvatting. Hierdoor sluit je het positief af. “Je hebt het super gedaan. Je keek het publiek ook goed aan en nam hen mee in jouw verhaal waardoor iedereen geboeid bleef. En zoals ze aangeven, je hebt hen nieuwe kennis en nieuwe inzichten gegeven.”
De sandwich methode zorgt ervoor dat er een grotere kans is dat het onderbewuste de informatie opneemt en kan daardoor in het algemeen beter omgezet worden in gedrag. En dat is wat we willen toch? Pas de feedforward- of de sandwich methode toe in de praktijk. Welke van deze methodes het beste aansluit verschilt per situatie. Ervaar het zelf en merk op hoe jullie samen beter kunnen worden.
Vind je het ondanks deze feedback methodes moeilijk om verbeterpunten aan een ander uit te spreken? Mogelijk dat je dan een bepaalde belemmerende overtuiging hebt over het uitspreken van je mening die ervoor zorgt dat het voor jou moeilijk blijft om positieve feedforward te geven. Als dat zo is, ga dan aan de slag met deze persoonlijk overtuiging. Wil je hier meer over weten? Lees dan mijn blog belemmerende overtuigingen.
Veel plezier met samen beter worden!